Otthoni üzemmód ? praktikus tanácsok pedagógusoknak

Otthoni üzemmód – praktikus tanácsok pedagógusoknak

Hogyan töltsük napjainkat otthon? Szeretnénk néhány tanáccsal segíteni a pedagógusok otthoni munkaszervezését. Ezek a tanácsok a Telenor Dolgozz Otthonról nap tapasztalataiból gyűltek össze.

  • Amikor otthonról dolgozol, biztosíts megfelelő környezetet: Az iskola, a te padod, tanári asztalod egyértelműen a tanulás, tanítás helyszíne. Otthon is legyen meg ennek a helye. Legyen kialakított munka/tanuló környezeted.
  • visszajelzés otthon se maradjon el! A hatékonyság növelésének kulcsa, hogy értékeljük az elvégzett feladatokat. Ezt naponta többször megtesszük az iskolai környezetben. De ha lehet ez még fontosabb otthon tanulás esetén. 
  • Az online oktatás azt a hamis érzetet kelti, hogy tanárként mindig rendelkezésre kell állnod. Ez nem így van. Fontos, hogy otthon tanulás/tanítás esetén is van munkaidő vége. Ez pedig azért fontos, hogy másnapra ki tudd magad pihenni és eredményesen segíteni a diákjaid tanulását. Ezért tedd elérhetővé a diákok és a szülők számára, hogy mikor vagy elérhető (konzultáció, online tanóra). 
  • Húzd meg a határt! A munka és a magánélet egyensúlyának kialakításához igyekezz úgy összeegyeztetni a munkát és a magánéleti teendőket, hogy az a lehető legoptimálisabb legyen.
  • Párosíts: feladathoz az eszközt! Érdemes előre meghatározni, hogy az egyes feladatok elvégzéshez milyen technológiára, eszközökre van szükség, és eszerint időzíteni, elosztani az otthonról elvégezhető munkát.
  • Összeszedtük azokat az alapvető szükségleteket, amik az otthoni tanuláshoz szükségesek:
    • Stabil szélessávú Internetkapcsolat
    • Digitális eszköz. Ez lehet egy okostelefon, de szövegek begépeléséhez praktikusabb egy billentyűzettel ellátott tablet vagy laptop, esetleg asztali számítógép.
    • Video alapú beszélgetésekhez elengedhetetlen a webkamera és a mikrofon. 
    • E-mail cím, amivel regisztrálni tudsz a megfelelő online szolgáltatásokba és amin keresztül téged is el tudnak érni.
  • Biztonság mindenekelőtt! Mobileszközök segítségével már szinte bárhonnan képesek vagyunk kapcsolódni az oktatásba. Ugyanilyen könnyen férhetnek hozzá mások bizalmas adatainkhoz, ezért mindig tartsuk be a biztonsági előírásokat, eszközeinket pedig védjük jelszóval, ne adjuk ki adatainkat!
  • Az elmélyült munkához időre és nyugodt körülményekre van szükség. Az állandóan csörgő telefonok, percenként érkező e-mailek dömpingje mellett nagyon nehéz egyetlen dologra koncentrálni, és haladni a fontos dolgokkal. Alakíts ki olyan időzónákat, amikor zavartalanul tudsz dolgozni, kapcsold ki a levelezőprogramot és kérj meg mindenkit, hogy lehetőség szerint ne zavarjanak. Ha teheted, zárd magadra ilyenkor az ajtót.
  • Rendszeresen tarts szünetet! Lazíts és mozogj egy kicsit! Az iskolában a csengő erre 45 percenként felhívja a figyelmünket. Otthon se maradjon el a szünet! Legalább óránként, másfél óránként tarts pár perc szünetet! Állj fel az íróasztalodtól, nyújtóztasd ki a tagjaid, végezz légzőgyakorlatokat, vagy igyál egy finom teát. Sokan annyira elmerülnek a munkában, hogy még az alapvető szükségleteiket is figyelmen kívül hagyják, és órákig alig isznak, vagy a mosdóba sem mennek ki, csak ha már muszáj. Akármit csinálsz éppen, nem lehet fontosabb, mint a komfortérzeted és a hosszú távú egészséged!
  • Legyen ebédidő! Az ebéd nem arra van, hogy a monitor előtt bekapj egy szendvicset. A napi egy hosszabb szünet nem csak az étkezést, de a pihenést is szolgálja. Ebédelj meg nyugodtan! Beszélgess családtagjaiddal! Ne dolgozz ilyenkor! Megvárnak az e-mailek, üzenetek. Csak az étkezésre figyelj, rágd meg rendesen az ételt, és add át magad teljesen a kulináris élvezeteknek! Ha marad idő, iktass be egy pár perces sétát, így könnyebben átvészeled majd az ebéd utáni holtpontot is!
  • A hétvége legyen a kikapcsolódásé!  Péntek délután hagyd magad mögött a munkát, és hétfő reggelig ne is foglalkozz vele! Lehetőség szerint hívásokat is csak nagyon sürgős esetben fogadj. Ahhoz, hogy hosszú távon jó teljesítményt tudj nyújtani, legyél motivált és jókedvű! Meg kell tanulnod a hétvégéken letenni a feladatokat, és elengedni magad. Kapcsolódj ki: töltsd az időt a családoddal, barátaiddal, sportolj, csinálj programokat! Ha nagyon el vagy úszva, inkább kezdd a hétfő reggelt kicsit korábban, de a hétvége legyen csak a tiéd!
  • A multitasking látszólag nagyon hatékony, hiszen szimultán tudsz e-mailt írni, telefonálni, és közben a következő meeting témáján gondolkodni. Valójában azonban ezek egyikével sem foglalkozol igazán! A párhuzamosan vitt feladatok fárasztják az idegrendszert, a gondolatok ugrálásához, ezáltal túlingereltséghez vezetnek, a szálak állandó elengedése és újra felvétele pedig sok-sok plusz energiát kíván. Lehetőleg egyszerre csak egy dologgal foglalkozz, és igyekezz végigvinni a feladatot, ne szakítsd meg saját magad a feladatok közötti ugrálással. A befejezettség jóleső érzése is akkor fog rád találni, ha képes vagy egyszerre egy dologgal foglalkozni, és azt végigvinni, amennyire csak lehetséges.